De kracht van kleding. Wat is jouw plan?
02 februari 2021 
in Maatpak

De kracht van kleding. Wat is jouw plan?


De boer bedekt zijn lichaam, de rijke man of de dwaas siert zichzelf, en de elegante man kleedt zichzelf. De elegante man kleedt zich tijdloos en heeft een eigen stijl. Stijl is het antwoord op alles. Het is een frisse manier waarop je iets saais kunt benaderen, of iets gevaarlijks. Maar het is beter om iets saais te doen met stijl dan iets gevaarlijks zonder stijl.


Stijlvolle mannen vallen nooit op door uiterlijk vertoon, maar juist door ingetogenheid. Ze leggen de aandacht op kleine subtiele details als een stijlvol horloge of mooie manchetknopen. Ze lopen ook niet te pochen, maar zijn vriendelijk en behulpzaam. Een stijlvolle man ziet eruit alsof hij nadenkt over zijn kledingkeuze, zijn kleren zorgvuldig aantrekt en ze vervolgens compleet vergeet.


Ik krijg als experience tailor vaak de vraag: “Wat is er in de mode?” Stiekem moet ik dan altijd een beetje lachen. Ik laat dan altijd zien wat er in de mode is en vervolgens hoor ik dan: “Je denkt toch niet dat ik dat aantrek” Uiteindelijk verkoop ik dan weer een maatpak in de bekende en stijlvolle blauwtinten of een tailored jeans met een jasje op maat en witte en lichtblauwe shirts. 


Mijn vader startte zijn carrière bij van der Kam in Leeuwarden en werd al snel ambulant bedrijfsleider bij HIJ herenmode. Daarna maakte hij de stap naar Broekhuis Mode en op zijn 45e begon hij uiteindelijk samen met mijn moeder een herenmodezaak in Driebergen-Rijsenburg. Kleding is me dus met de paplepel ingegoten. Als kind al droeg ik kwalitatieve en stijlvolle kleding. Het is voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Het dragen van stijlvolle en goede kwalitatieve kleding heeft me altijd geholpen in mijn leven, in voor- en tegenspoed.
Dit is wat je met het dragen van stijlvolle en kwalitatieve kleding kunt bereiken: 


1.  Je behaalt sneller de gewenste resultaten en promoties in je zakelijke carrière. 

2. Je komt in je werk en dagelijks leven over als expert.

2. Je komt op netwerk evenementen makkelijker in contact met de juiste mensen.

3. Je groeit in de gun-factor. 

5. Je straalt zelfverzekerdheid uit en wordt sneller in vertrouwen genomen.

6. Je dwingt respect af.

7. Je krijgt sneller de opdracht.


Als ik op netwerk evenementen, beurzen, bruiloften of begrafenissen ben, springen de tranen me weleens in de ogen. Het valt me iedere keer weer op hoe slecht veel mensen gekleed gaan. Jij zult daar ongetwijfeld een uitzondering op zijn. 


Veel mensen kopen maar wat en laten zich niet of slecht adviseren. Ze verzamelen kledingstukken zonder een duidelijk plan. Ze letten niet op pasvorm en kwaliteit. Ze laten zich leiden door aanbiedingen, trends in mode en 'goedkope' influencers en voordat ze er erg in hebben hangt de kledingkast vol met kleding die niet meer gedragen wordt. Ik zeg zonde en een gemiste kans.


Ik zie het leven als een feest en op een feest trek je mooie kleding aan. Je poetst je schoenen, je verzorgt jezelf goed en je maakt het af met wat simpele en stijlvolle accessoires. Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld, maar het zorgt wel voor een groot verschil. 


Dit is het plan:


De keuzes die je maakt in je leven bepalen de kwaliteit van je leven. Wil je de kwaliteit van je leven verbeteren dan is het nodig om een plan te maken. Dit geldt ook voor je uitstraling, verzorging, vitaliteit en persoonlijke presentatie. De kleding die je draagt speelt hierin een grotere rol dan je denkt.


Koop je kleding met intelligentie en ontwikkel een imago, zodat je garderobe enkel en alleen uit kledingstukken bestaat die jou versterken in je persoonlijke presentatie. 

De voordelen hiervan zijn:


1. je bespaart op je kledinguitgaven.

2. Je hoeft nooit meer na te denken wat je aan zal trekken.

3. Je versterkt je herkenbaarheid.

4. Je krijgt vaker complimenten, waardoor je zelfvertrouwen groeit.

5. Je ontwikkelt een duidelijke en krachtige identiteit.

6. Je hebt minder keuze en dit zou wel eens de weg kunnen zijn naar meer welzijn.

Hoe doe je dit?


Koop een groot vel papier en maak een moodboard van hoe jij jezelf graag wilt zien. Houd hierbij een eventueel rolmodel in ogenschouw. Schaf een paar magazines aan en begin gewoon met knippen en plakken en ontwikkel jouw gewenste kledingstijl. Denk hierbij ook aan de baan of het werk wat je ambieert. In 2014 gaf ik deze opdracht tijdens een workshop en de resultaten bij de deelnemers waren verbluffend. Een van de deelneemsters voelde zich letterlijk bevrijd en ontwikkelde een sterk personal brand.


Nu je moodboard klaar is neem je de volgende stap. Filter je kledingkast en bewaar alleen datgene wat bij jouw gewenste en nieuwe kledingstijl past en neem afscheid van alle resterende kledingstukken. Breng deze naar een goed doel, verkoop ze op marktplaats of maak er iemand blij mee.

Vanaf nu koop je alleen nog maar kleding die bij de door jou ontwikkelde en gewenste kledingstijl past. Kies hierbij voor kwalitatieve kleding en een goede pasvorm. Vanaf nu hoef je alleen nog maar te vervangen en dat schilt je een hoop geld, stress en tijd.


Streef er niet naar om in de mode te zijn. Want als je ‘in de mode’ bent, raak je ook weer uit.’ Maak duidelijke keuzes en wees standvastig.


Onlangs vertelde een relatie van me het volgende: "Sinds ik mooie maatpakken draag, gaan de deuren makkelijker voor mij open”. En dat is nou precies wat je wilt bereiken met kleding!


Wil je werken aan je persoonlijke presentatie en heb je daar hulp bij nodig? Ik nodig je van harte uit voor een kennismaking.
Met stijlvolle groet en tot de volgende blog.

Experience Tailoring


In een pak zitten een hart en een ziel. 


Het is Edgar zijn missie om jou te laten 'groeien' in je maatkleding. Hij helpt je aan een duidelijke identiteit, simpel en tijdbesparend, waarbij je met minder keuze de weg opent naar meer welzijn. Creeer samen met Edgar jouw toekomst van comfort, gemak en duurzaamheid. Creeer samen met Edgar jouw unieke stijl en garderobe.


Welkom bij Edgar N. | Experience Tailoring..... Je zult het hier naar je zin hebben. 

Over de schrijver
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men en won in 1998 de Retail Jaarprijs. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na 4 ramkraken en een dip in zijn privé situatie creëerde Edgar een eerste doorbraak in Zwitserland waaruit een nieuwe formule ontstond, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentieke Personal Branding spreker. Met zijn verhaal, levenslessen en boodschap zit hij regelmatig aan tafel bij bedrijven en geeft hij lezingen over dit boeiende onderwerp. Experience Tailoring staat voor een authentieke, energieke en positieve energie met persoonlijke service en garandeert het hoogste niveau van betrouwbaarheid in kwaliteit en levertijd. Zijn brandstory, “The Tailored Man in Blue. It is you", gaat niet alleen om het maatpak, het gaat om de man in het maatpak! Het gaat om jou!
Reactie plaatsen